تاثیر تخمه آفتابگردان در بهبود سلامتی

تخمه آفتابگردان یکی از محبوب ترین مواد غذایی سالم بوده که معمولا از آن به صورت میان وعده، غلات صبحانه یا به صورت تنقلات استفاده می کنند. تخمه آفتابگردان حاوی مواد مغذی مانند چربی های سالم، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. تخمه آفتابگردان غنی از امگا۳، ویتامین‌ها، مواد معدنی و روغن‌ها است. طبع تخمه آفتابگردان گرم و خشک است. تخمه آفتابگردان خواص و فواید بسیاری زیادی برای سلامتی بدن دارد.

تخمه آفتابگردان دارای مصرف خوراکی به عنوان تنقلات مغزی که در انواع غذاها و همچنین تولید روغن آفتابگردان استفاده می شود. روغن آفتابگردان در رتبه چهارم تولید روغن در جهان قرار دارد. آفتابگردان علاوه بر تامین منابع غذایی انسان، در صنعت دامداری مصرف داشته و کشاورزان از آن برای تغذیه دام نیز استفاده می کنند.

همچنین جوانه دانه آفتابگردان نقش ثانویه اما اساسی در اکولوژی و چرخه حیات موجودات ایفا می کند.

تاثیر تخمه آفتابگردان در بهبود سلامتی

خواص تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان بسیار فراوان است. تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان قوی و عالی برای سلامت تیرویید است. همچنین غنی از منیزیم است که با کمک آن از  مغز، قلب و ماهیچه‌ها محافظت می کند و به درمان افسردگی کمک می‌کند. ریبوفلاوین موجود در تخمه آفتابگردان به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین را به انرژی آزاد کند و باعث افزایش انرژی در هنگام تمرینات بدنسازی می‌شود.

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان می‌توانیم به بهبود سلامتی مغز، کمک به سلامت و زیبایی پوست، کاهش وزن، جلوگیری از آسیب‌های سلولی، مراقبت از مو، کاهش ریزش مو، افزایش میزان انرژی، کاهش وزن، بهبود گوارش، کمک به رشد و نمو، کمک به خواب، تحکیم استخوان، درمان درد آرتروز و  تسهیل یبوست و اسهال اشاره کرد.

خواص تخمه آفتابگردان برای کبد

تخمه آفتابگردان دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین D و A و املاح معدنی فراوانی است که به سلامت کبد کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها و املاح با افزایش سم زدایی کبد به درمان کبد چرب کمک می‌کنند.

مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد برای کبد چرب توصیه می‌شود. درصد چربی دانه‌های روغنی آفتابگردان خام نسبت به تخمه آفتابگردان بو داده و تخمه آفتابگردان دانه شده سطح بسیار پایین‌تری دارد. استفاده از تخم آفتابگردان به افرادی که بیماری کبد چرب دارند توصیه می‌شود. این خاصیت از تخمه آفتابگردان با گردو مشترک است. یکی از خواص گردو نیز کمک به سلامت کبد و درمانی برای کبد چرب است.

چربی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد، از آن دسته از چربی‌هایی است که برای بدن ما ضروری به حساب می‌آیند و مصرف این چربی‌ها آسیب جدی به وجود نخواهد آورد؛ اما اگر سطح این چربی‌های خوب از سطح نرمال خود بالاتر بروند، می‌توانند در اعضای مختلف بدن ما همچون کبد تجمع یابند و منجر به کبد چرب شوند. این به معنای آن است که تخمه آفتابگردان نیز مانند هر ماده غذایی دیگری اگر بیش از حو و افراطی مورد استفاده قرار گیرد موجب افزایش چربی در کبد می‌شود و می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

تخمه آفتابگردان و دیابت

با توجه به مطالعات انجام شده تخمه آفتابگردان برای دیابت و کلسترول بالا موثر بوده و باعث کاهش آن ها می شود. شده مصرف تخمه میزان هیپرگلیسمی را کاهش می‌دهد و موجب کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت می شود.

افراد مبتلا به دیابت گلیکاسیون پیشرفته تولید می‌کنند که موجب آسیب به بون می‌شود. تخمه آفتابگردان دارای ترکیباتی است که این مواد را مهار می کند. وجود سینارین در تخمه آفتابگردان سبب کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول می‌شود که این موضوع برای مبتلایان له هایپرگلیسیمی یا چربی خون بالا مزایایی به همراه دارد. تخمه آفتابگردان احتمال ابتلا به سندرم متابولیک که با علائمی مانند دیابت، چاقی و بیماری های خود ایمنی می شود، جلوگیری می کند.

تاثیر تخمه آفتابگردان در بهبود سلامتی

نحوه مصرف تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان به صورت خام یا بوداده استفاده می شود.

طبق تحقیقات، جوانه زدن دانه آفتابگردان باعث کاهش اسید های آمینه و پلی فنول شده و این کاهش مواد مغذی منجر به تاثیر بر هضم آن خواهد شد. افراد می توانند دانه ها را در یک شیشه پرورش دهند یا از جوانه زن های مخصوص استفاده کنند.

منابع آنلاین زیادی در مورد روش صحیح جوانه زدن تخم آفتابگردان وجود دارد.

 

می توانید تخمه آفتابگردان را به روش های زیر به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از خواص آن بهرمند شوید:

  • خوردن تخمه آفتابگردان خام به عنوان یک میان وعده قابل حمل و آسان
  • افزودن تخمه آفتابگردان به ترکیب تنقلات
  • پاشیدن تخمه آفتابگردان خام یا بوداده بر روی غلات، سبزیجات پخته یا سالادها
  • افزودن آن به نان یا مافین
  • تهیه کره تخمه آفتابگردان با استفاده از یک مخلوط کن

مضرات تخمه آفتابگردان

کالری بالا

یکی از مضرات تخمه آفتابگردان بویژه در رژیم های لاغری، کالری بالای آن است. وجود 165 کالری در هر 30 گرم آن میزان زیادی محسوب می شود. افرادی که تمایل به حفظ وزن مناسب دارند باید مصرف تخمه آفتابگردان را محدود کرده و آن را به عنوان بخشی از کالری روزانه خود در نظر داشته باشند.

آلرژی

بعضی از افراد به دلیل احتمال بروز واکنش های آلرژیک باید از مصرف تخمه آفتابگردان پرهیز کنند. با این وجود افرادی که به آن حساس هستند می توانند روغن آفتابگردان مصرف کنند.

باکتری ها

تخمه های آفتابگردان ممکن است در صورت رشد دادن توسط افراد یا جوانه های باز آن، محتوی باکتری های مضر شوند. تخمه های جوانه زده نیز عامل شیوع سالمونلا بوده که منجر به مسمومیت غذایی خواهند شد.

  • مدیر وبسایت
  • 03/01/1401
  • 287 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه

ارسال رایگان؛
به تمام نقاط ایران!

بدون قید و شرط برای تمامی سفارش‌ها.