خواص و ارزش غذایی مغز گردو برای سلامتی

هزاران سال است که گردو در رژیم غذایی بشریت نقش مهمی ایفا می‌کند. گردو نسبت به سایر مواد مغذی از مقدار زیادی چربی‌های امگا 3  و آنتی اکسیدان برخوردار است. بهبود بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان از خواص گردو محسوب می‌شود. در اغلب اوقات گردو را به عنوان یک میان وعده استفاده‌ می‌کنند. گردو با پنیر، گردو با عسل، گردو در خورش‌ها، دسرها، کیک‌ها و… مصرف می‌شود. همچنین از این مغز، برای تهیه‌ی روغن گردو استفاده می‌شود که قیمت بالایی نیز دارد. اگر خواص درمانی گردو را نمی‌شناسید، پس همراه ما باشید. در این مقاله شما را با خواص گردو و نیز خطرات و مضرات گردو بیشتر آشنا می‌کنیم.

چربی

چربی زیاد گردو را به غذایی با کالری و چگالی انرژی بالا تبدیل کرده است. چگالی انرژی بالا به معنای بالا بودن کالری یک ماده‌ی غذایی نسبت به حجم آن است.

اگرچه مغز گردو سرشار از چربی و کالری است، اما جایگزینی آن با سایر مواد غذایی موجود در رژیم غذایی، باعث چاقی و اضافه وزن نمی‌شود. مغز گردو از لحاظ دارا بودن چربی‌های چنداشباع‌نشده از بیشتر مغزها غنی‌تر است. فراوان‌ترین چربی موجود در مغز  گردو اسید چرب امگا-۶ است که اسید لینولئیک نامیده می‌شود.

ویتامین‌ ها و مواد معدنی

  1. مس:

    این ماده‌یی معدنی موجب تقویت سلامت قلب می‌شود. کمک به عملکرد سیستم ایمنی بدن، استخوان‌ها و اعصاب نیز از سایر وظایف این ماده‌ی معدنی است.

  2. اسید فولیک:

    با عنوان فولاتو ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود. اسید فولیک وظایف زیستی (بیولوژیکی) بسیاری برعهده دارد. کمبود ویتامین B۹ در دوران بارداری باعث تولد نوزاد ناقص می‌شود.

  3. فسفر:

    نزدیک به ۱٪ بدن ما را فسفر تشکیل می‌دهد. این ماده‌ی معدنی به‌طور عمده در استخوان‌ها یافت می‌شود و وظایف بسیاری را در بدن برعهده دارد.

  4. ویتامین B۶:

    این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی و سلامت دستگاه عصبی کمک می‌کند. کمبود این ویتامین باعث کم خونی می‌شود.

  5. منگنز:

    بیشترین مقدار این ماده‌ی معدنی مهم در مغزها، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.

  6. ویتامین E:

    گاما-توکوفرول مؤثرترین شکل ویتامین E در مبارزه با انواع سرطان است. گردو محتوی مقدار زیادی از این شکل ویتامین E است.

خواص مغز گردو برای سلامتی

  • سلامت قلب
  • پیشگیری از سرطان
  • سلامت مغز
  • کاهش التهابات
  • سلامت دستگاه گوارش
  • کنترل دیابت و کاهش خطر بروز آن
  • کاهش فشار خوش
  • بهبود وضعیت چربی خوش
  • تنظیم خواب
  • تقویت مو

خواص گردو برای دیابت:

عصاره ی برگ گردو به نام “ Juglans regia L. “ به دلیل وجود فلاونوئیدها در درمان دیابت نوع 1 به بیماران می تواند کمک کننده باشد و این به خواص گردو برای دیابت؛ بر می گردد. این ماده که در برگ گردوها وجود دارد، اگرچه با چشم معمولی قابل بررسی نیست اما در آزمایشگاه های مجهز، پی به وجود آن برده شد. از آن زمان تا به امروز چراغ سبزی برای درمان بیماری دیابت روشن شده است و تنها نیاز به کامل شدن تحقیقات هرچه بیشتر دارد. با این وجود است که یک نهال گردو دوست داشتنی، با تمام آنچه که در چنته دارد، به کمک انسان ها می شتابد.

عوارض احتمالی و مضرات مغز گردو

به‌طور کلی مغز گردو ماده‌ی غذایی بسیار سالمی است. ولی ممکن است عده‌ای به آن حساسیت داشته باشند. همچنین گردو می‌تواند موجب مختل شدن جذب برخی مواد معدنی در بدن شود.

حساسیت به مغز گردو

مغز گردو در میان ۸ ماده‌ی غذایی حساسیت‌ زا قرار دارد. ممکن است علائم حساسیت به گردو بسیار شدید باشد. گردو می‌تواند باعث بروز آنافیلاکسی (بیش‌دفاعی) در فرد شود. این پدیده در صورت عدم درمان مناسب باعث مرگ فرد خواهد شد. افرادی که به مغز گردو حساسیت دارند باید به‌طور کامل از مصرف آن خودداری کنند.

کاهش جذب مواد معدنی

مانند همه‌ی مغزها گردو نیز سرشار از اسید فیتیک است. اسید فیتیک با عنوان فیتات نیز شناخته می‌شود. اسید فیتیک می‌تواند جذب برخی مواد معدنی مانند روی و آهن را در دستگاه گوارشی مختل می‌کند. این پدیده در صورتی بروز می‌کند که رژیم غذایی فرد محتوی مقدار بالایی اسید فیتیک باشد.

میزان اسید فیتیک در رژیم غذایی‌ِ افرادی که مقدار کمی روی و آهن مصرف می‌کنند بالاتر است، بنابراین بیشتر از دیگران در معرض کمبود مواد معدنی‌اند.

 

 

 

  • مدیر وبسایت
  • 12/12/1400
  • 264 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه

ارسال رایگان؛
به تمام نقاط ایران!

بدون قید و شرط برای تمامی سفارش‌ها.