بهترین میوه های خشک برای دیابت

دیابت چیست ؟

دیابت نوعی بیماری است که در آن بدن فرد مبتلا قادر نیست قند خون را مصرف کند، به عبارت دیگر یا لوزالمعده (پانکراس) قادر به تولید انسولین نبوده و یا سلول‌های گیرنده انسولین در سلول‌های بدن قادر به جذب آن نیستند ، و استفاده بدن از قند خون( گلوکز) را دچار مشکل می‌کنند. گلوکز یک ماده حیاتی برای سلامتی بدن است؛ زیرا انرژی لازم برای سلول‌های سازنده عضلات و بافت‌های بدن را تامین می‌کند. علاوه بر این گلوکز سوخت اصلی سلول‌های مغزی است.

علت بروز دیابت براساس انواع آن فرق می‌کند؛ اما همه آن‌ها در یک ویژگی مشترک هستند: «بالا رفتن سطح قند خون». بالا رفتن قند خون درنهایت می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند در این مقاله آموزشی از آجیل و خشکبار میثم چندین نمونه از میوه های خشک مناسب برای د چای لاغری را معرفی خواهیم نمود.

علت بروز دیابت چیست؟

برای این که دلیل بروز دیابت را بدانید، در قدم اول لازم است با نحوه سوخت و ساز گلوکز در بدن آشنا شوید. غده پانکراس یا همان لوزالمعده هورمون انسولین (insulin) را ترشح می‌کند؛ این هورمون وظیفه دارد تا قند یا گلوکز خون را برای ذخیره‌سازی یا تامین انرژی به درون سلول‌های بدن هدایت کند. در صورت ابتلا به دیابت، بدن قادر نخواهد بود که هورمون انسولین را ترشح کند و یا از آن به طور موثری استفاده کند. به همین دلیل سطح قند خون بالا می‌رود.

بالا رفتن قند خون درنهایت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به نواحی مختلف بدن از قبیل اعصاب، چشم‌ها، کلیه‌ها و سیستم قلبی- عروقی وارد کند. به همین دلیل لازم است که بیماری دیابت کنترل و درمان شود. در ادامه مقاله دیابت چیست با اانواع دیابت آشنا خواهیم شد.

درمان دیابت با میوه خشک

افراد دیابتی به دلیل قند بالایی که در میوه های تازه وجود دارد از خوردن آنها پرهیز می کنند. اما از آنجا که نمی توان خواص میوه هارا نادیده گرفت. لذا این دسته از بیماران می توانند با خوردن میوه های خشک دارای قند کم ، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.زیرا در فرآیند خشک شدن این محصول ضمن از بین رفتن رطوبت میان بافتی آن،ویتامینها و مواد معدنی آن تا حد زیادی حفظ شده و قند آن از بین می رود. بدین ترتیب می توان گفت که خواص میوه خشک دقیقا مشابه میوه های تازه است.

از سوی دیگر مصرف میوه تازه علاوه بر قند بالای آن موجب تکرر ادرار در این دسته از بیماران می شود. به خصوص برای افرادی که در خارج از منزل هستند ممکن است بسیار دشوار باشد.البته همه میوه های خشک نمی توانند در این زمینه مفید باشند. میوه هایی از قبیل توت و موز و سیب خشک در زمره میوه های سالم و مناسب و پر خاصیت برای دیابت هستند. ولی انجیر با توجه به اینکه قند بالایی دارد.لذا مصرف آن به افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود،همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید، که بیماران دیابتی نباید میوه های خشک که حاوی مواد افزودنی و شیرین کننده ها هستند را استفاده کنند. زیرا برای این دسته از بیماران مضر و خطرناک است.

میوه های خشک دیابتی

سیب خشک

سیب خشک بهترین میوه‌ای‌ست که می‌توان برای افراد دیابتی نام برد. این میوه فیبر بالایی دارد اما قند آن متناسب است. البته بهترین نوع آن برای افراد دیابتی سیب سبز است. از مهم‌ترین دلایلی که مصرف سیب خشک را برای افراد دیابتی ضروری می‌گرداند، عمل این میوه خشک در کاهش نیاز بدن به انسولین است. هر فرد دیابتی مجاز است در حد یک سیب تازه کوچک تا متوسط در روز سیب خشک مصرف کند. مصرف بیشتر از این میزان در روز به دلیل قند موجود در سیب توصیه نمی‌گردد.

سیب خشک

آلو خشک

آلو خشک مثل سیب خشک می‌تواند باعث کاهش نیاز بدن به انسولین شود و در کنار آن یبوست را برطرف کرده و سرشار از ویتامین‌های مفید برای بدن است. یکی از نشانه‌های دیابت تکرار ادرار و احساس تشنگی زیاد است که با مصرف آلو خشک می‌توانید آن را بهبود ببخشید. بهتر است آلو خشک را در حدود یک فنجان کوچک در روز میل کنید.

آلو خشک

توت فرنگی خشک

توت فرنگی خشک حاوی مقدار زیادی فیبر است و در شما احساس سیری ایجاد می‌کند و درنتیجه در طول روز کمتر به خرده‌خواری می‌پردازید. توت فرنگی خشک حاوی ویتامین C، آنتی‌اکسیدان فراوان و ویتامین‌های دیگر است. جالب‌ترین خاصیت این میوه خشک تنظیم قند خون و همچنین کلسترول خون است که سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌گردد و علت آن کاهش سطح LDL به کمک افزایش سطح HDL خون است. توت فرنگی خشک را در حدود یک چهارم تا نصف فنجان در روز مصرف کنید.

توت فرنگی خشک

پرتقال خشک

همانطور که می‌دانید پرتقالنیز دارای قند میوه است و بهتر است به دلیل خواص آن در مصرف پرتقال خشک زیاده‌روی نکنید و روزانه در حد یک پرتقال کوچک، از پرتقال خشک میل کنید. همچنین می‌توانید در تهیه دمنوش یا برای تزیین غذا و یا در پخت کیک و دسر از پرتقال خشک استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

پرتقال خشک

زردآلو

زردآلو یک میوه شیرین تابستانی می باشد که برای برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت ،یک افزودنی فوق العاده به حساب می آید. یک عدد زردآلو فقط 17 کالری و 4 گرم کربوهیدرات دارد. چهار عدد زردآلوی تازه دارای 134 میکروگرم ویتامین A می باشد.

حتی مقدار 15 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می کند. همچنین زردآلو منبع خوبی از فیبرهای غذایی است. چهار عدد زردآلو دارای 3 گرم فیبر بوده و می تواند 10 درصد از نیاز روزانه شما به فیبرهای غذایی را تامین کند. زردآلو را می توانید به صورت تازه مصرف کرده و یا آن را خرد کرده و همراه با غلات به عنوان میان وعده میل کنید. همچنین استفاده از برگه های خشک شده زرد آلو بهترین گزینه برای بیماران دیابتی به حساب می آید که می توانند به عنوان یک میوه مصرف کنند.

گلابی خشک

گلابی خشک فیبر بالایی دارد و به بهبود وضعیت گوارشی افراد کمک بسیاری می‌کند؛ همچنین احساس سیری ایجاد می‌کند. اما گلابی خشک را نباید به میزان زیادی مصرف کنید و در طول روز می‌توانید تنها در حدود یک گلابی کوچک از اسلایس‌های گلابی خشک شده استفاده کنید.

گلابی خشک شده

کیوی خشک

این میوه خشک قند زیادی ندارد اما به این معنی نیست که به طور کامل بدون قند است پس برای حفظ سلامتی خود در روز به اندازه یک کیوی کوچک از کیوی خشک میل بفرمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید.باتوجه به اینکه این میوه خشک در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند، بهتر است اگر به آن آلرژی ندارید در رژیم غذایی خود بگنجانید.آلوها ، هم به صورت خام و هم آب پز ، بی خطرترین برای افراد دیابتی است. این محصول در هنگام اضافه شدن به سالادها ، وعده های غذایی آماده شده یا کمپوت کمبود ویتامین ها و مواد مغذی را ایجاد می کند.

کیوی خشک

قبل از شروع به خوردن میوه های خشک ، توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید که آیا این محصول با دیابت قابل خوردن است و دوز قابل قبول کدام است؟میوه‌ خشک‌هایی که در این مطلب گفته شده، به دلیل قند پایین و خواص بالا در پژوهش‌ها برای افراد دیابتی مفید و غیرخطرناک ذکر شده‌اند. اما همانطور که می‌دانید بدن افراد و شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد؛ به همین دلیل پیش از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید و درباره‌ی نوع و میزان مصرف شخصی خود از ایشان تأیید بگیرید تا هم بتوانید از خواص میوه خشک بهره‌مند شوید و هم از خطرات آن جلوگیری کنید.

نحوه مصرف میوه های خشک برای درمان دیابت

بعد از اینکه میوه های خشک و مفید را برای درمان دیابت شناسایی کردید اکنون بایستی نحوه مصرف آنها را نیز بدانید زیرا مصرف بی رویه آن ها نه تنها مفید نبوده بلکه ممکن است به بدن نیز آسیب برساند.یک بیمار دیابتی بهتر است قبل از مصرف میوه های خشک ابتدا آنها را بخیساند که برای این کار کافی است بعد از شستن میوه های خشک شده چندین مرتبه برروی آنها آب داغ بریزید و از این طریق میوه ها نیز تا حد زیادی نرم نیزمیشوند.

البته می توانید این محصول را به صورت کمپوت نیز مصرف کنید که برای این کار میوه های خشک شسته شده را به مدت 8 ساعت در آب تمیز خیس کنید و بعد از این مدت زمان دوبار جوشانده شود،بیماران دیابتی به این نکته توجه داشته باشند که در زمان تهیه کمپوت میوه خشک نباید شکر و یا هر نوع ماده شیرین کننده دیگری به آن اضافه کنند.

آیا میوه خشک برای دیابت مضر است؟

همانطور که می دانید در هرم و مثلث غذایی افراد میوه جات از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و همواره مصرف انواع میوه برای حفظ و بهبود سلامتی توصیه می گردد. میوه در ترکیب خود سرشار از املاح معدنی و مغذی می باشد که کمبودهای بدن را جبران می کند و سبب طول عمر ماندگار مصرف کننده می شوند. میوه ها دارای طیف گسترده ای از انواع مختلف می باشد که از نظر شکل، رنگ، طعم، اندازه، فصل و منطقه رویش با یکدیگر تفاوت دارند. به نظر بسیاری از پزشکان، مصرف میوه جات تازه و خشک برای درمان امراض مختلف به ویژه بیماری دیابت بسیار مفید واقع می شود.

  • مدیر وبسایت
  • 23/12/1400
  • 313 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه

ارسال رایگان؛
به تمام نقاط ایران!

بدون قید و شرط برای تمامی سفارش‌ها.